Tetřívci a ostatní ptactvo

• pátek, 17 červen 2016 09:56

Další svátek opět vychází na pátek. Nohy se zotavily v rámci možností a tak se domluváme na výpravu za tetřívky s Vláďou. Vzhledem k tomu, že musíme vyrážet už ve 2 ráno, balím se už ve čtvrtek po práci. Nevyplatí se mi jet tolik kilometrů z Plzně a za pár hodin se zase vracet.

Po práci se přemísťím do Líní, kde budu v hospodě čekat na další členy a sledovat hokej s Franciií. Využijeme času a situace a počkáme zde do soumraku a se pojedeme podívat na stále vzácnějšího sýčka. Pocucávám kofolu a koukám na nudný hokej a z letargie mě vyruší telefon od Libora a dává mi info o kameňáčkovi pestrém a kulících písečných. Mám to „co by kamenem dohodil" a stihnu i sýčka.

Jivjanský rybník je stále polovypuštěný a voda, která ustoupila o hezkých pár metrů dala prostor bahňákům. Tahám z auta Kowu, aparát a binokular a sleduju pobřeží. Kulíků říčních napočítám šest, ale písečáka ani kameňáčka nevidím. Pár bahňáků vidím na travnatém poloostrůvku, který zasahuje daleko do vody, ale vidět za něj není. Po silnici obcházím část rybníka a přes řepku se dostávám blíže k místu. Jako první mě padne do oka nádherně vybarvený kameňáček a hned za ním párek kulíků písečných, kteří se proplétají mezi kulíky říčními. Nesnažím se dostat blíže, klid ptáků je nejdůležitější a mně to na krásnou podívanou stačí. Opět zacvaká spoušť aparátu a uvidíme doma, co z toho výjde.

Vracím se pomalu zpět, blíží se 19. Hodina, jedu na místo sýčka. Zastavím auto a ani nejsem z auta venku a sýček se ozývá. Paráda, škoda, že toto pozorování nemohu dát na Birds, ale opět jsem slíbil, že lokalitu zveřejňovat nebudu. Vracím se do civilizace, přidávám se ke zbytku výpravy a v polosedě a v pololeže se snažím ukradnout aspoň pár hodin spánku.

Neúprosný budík na telefonu vyvádí a musíme vstávat, abychom včas byli na místě tetřívčího toku. Tam se dostáváme něco před pátou, parkujeme v dostatečné vzdálenosti a pomalu se blížíme k louce. Okolo nás je zatím černá tma, ale na horizontu začíná svítat. Sledujeme tam stádo srnčí zvěře, jak vystupuje ze tmy a malíř příroda je kreslí jako černé sochy pomalu ozářené vycházejícím sluncem. Nádhera, už kuli tomu se vyplatilo vstávat. Ozývají se první zvuky tetřívků, koukáme dalekohledy na louku a v šeru svítí jejich bílá pera. Fotoaparát však stále odmítá pořídit snímek pro nedostatek světla. Trvá to dlouho a tak vše sledujeme aspoň v dalekohledech. Na chvíli nás vyruší pěnice, která začíná zpívat svojí dnešní první písničku na nedalekém keři. Když nás zpozoruje, odlétá preludovat o kus dál. Vracíme se k tetřívkům.

Souboje a tok pokračuje. Sleduju, jak se dva soupeři postaví proti sobě a rozběhnou se na sebe. Světla přibývá a tak mačkáme spouště aparátu jako zběsilí. Napočítáme 10 tetřívků!! Okolo 5:45 začínají mizet z paseky. Mizíme jako oni.
Opět delší jízda a zajíždíme ke kopci Meluzína. Občas se tu ukáže pěvuška podhorní. My tam překvapíme jen malé prase divoké, které mizí, až se mu za kopýtky práší. Stoupáme k vrcholu, nad hlavou proletí mladý krahujec, ozývá se pěvuška modrá, kterých je tu přespočet. Přímo nad naší hlavou pořádá koncert budníček větší, opodál mu sekunduje kos černý a někde z hromady kamenů se ozve hlásek střízlíka obecného a z keře červenka obecná. Z vrcholku vidíme Nechranice a okolí, sestupujeme k autu. Nad autem si trůní křivka obecná, kterou nerozhází ani startování auta.

Čeká nás další delší přesun se zastávkou na Benzině a kávě a pak zanedlouho vjíždíme na další naplánovanou lokalitu, říkejme jí třeba XY. Ze silnice si jí člověk ani nevšimne, ale stačí vjet na odbočku a za zákrutou se otevírá krásný ptačí ráj. Rybníčky s rákosí na březích, spadlé stromy do vody, mokřadla...Parkujeme a vydáváme se pomalu, není kam chvátat po cestě. Ozvala se kukačka, pěnice pokřovní, hnědokřídlá a černohlavá. V rákosí najdeme prosekaný prostor na natažení odchytových sítí. Tam se nám ozývá rákosník velký, který si s námi hraje na schovávanou a vyhrává. Přesto se nám pár fotek povedlo. Nedaleko od něj zpívá rákosník proužkovaný a slavík modráček. Nad polem letí pochopové a loví. Cesta je lemovaná keři, starými travinami, mokřadly. Tak o ptactvo tu není nouze. Za zmínku ještě stojí krásný pár ťuhýků. Docházíme k uhelné pánvi, kde se těžilo uhlí, a koukáme do hloubky pár desítek metrů. Na patrech pánve se kupí hromady zarostlé hlíny. Koukáme po linduškách, ale bezvýsledně, každopádně se sem ještě letos podiváme. Na cestě k autu nám nad hlavou proplachtí dvě husice nilské.

U auta se napijeme a vydáváme se přes silnici na druhou stranu, ta už není tak bohatá, ale docházíme na louku s posedem, kde je asi 20 vrabců a lindušky lesní. Pod cestou se nacházejí rozsáhlé mokřiny se starým rákosím, ozval se nám několikrát chřástal vodní. Počasí je nádherné, slunce svítí jako v létě. Čeká nás poslední přesun, bohu dík jen pár kilometrů.

Parkujeme u skládky, před námi se otevírá volný prostor s oplocenkami. Jdeme mezi ně a pomalu na každém kroku narazíme na špačky a lindušky lesní. Pak se nám ozve hlas, kvůli kterému jsme tady. Strnad zahradní. Sedí si na kůlu a nechá nás přijít na 10 metrů a stále zpívá svou melodii, uděláme asi 20 fotografií, než se od něj odtrhneme dále. Stoupáme k navršeným haldám, které tu jsou po těžbě.

Zaslechneme vlhy pestré, přinejmenším 5 – 6 kusů. Podmínky k hnízdění jsou tu dobré. Pátráme po nich. Přecházíme po haldách. Na zbytcích trávy visí bramborníčci a konipasové luční. Až!! V jednom určujeme konipase citrónového. Zůstali jsme stát. Prohlížíme si celou žlutou hlavu a ujišťujeme se, že je to opravdu on. Poodletí za hromadu hlíny. Pokoušíme se jít za ním, ale konipas nám mizí. Rozdělujeme se, Vláďa hledá dole a já zůstávám na haldách a hledám ho. Pak mi přeletí kousek od hlavy ještě s dalším „citroňákem". Říkám si paráda a upozorňuju Vládu, že letí k němu. Sedli si kousek od něj, takže se nám aspoň dokumentační foto daří.

Sestupuju k němu a jdeme je ještě hledat na ploše pole, ale už je nenacházíme. Postupujeme opatrně a i bělořita šedého jen registrujeme. Jsme upjatí ke konipasům. Na počátku hald se nám opět ozývají vlhy. Domlouváme se na pozdější kontrolu, zda opravdu zahnízdily a vracíme se k autu. Nedaleko auta je „bahňák" – malý rybníček obrostlý rákosím, dlouhý asi 15m široký asi 3m, takže více louže než rybníček, přesto se tam prohání chocholačka a z rákosí se ozývá bekasina otavní. Každopádně dnes končíme. Těším se sem zase příště.

Naposledy změněno sobota, 23 červenec 2016 22:46

Přihlášení a registrace nového uživatele

Seznamy

Pro přihlášené se zobrazí možnost zápisů do Vašich seznamů.

Pokud něco hledáte

Jarda Vaněk

Laďa Jasso

Libor Schröpfer

birdfoto birdwatching.cz legendy rockpalace birdwatching.cz holik birdwatching supra b irdwatching soucek birdwatching
birdwatcher biřrdwatching2018 hasilova birdwatching 2018
hok birdwatching jarda vanek logo birdtelemetry birdwatching 2018 vebr foto birdwatching
    ak havlena birdwatching 2018

TOP seznamy - celkem registrováno 95 uživatelů

ČR Life List WP Life List ČR Year List 2024 WP Year List 2024 Poslední přírůstky
305 Jaroslav Vaněk 381 Zdeněk Souček 101 Renata Hasilová 114 Renata Hasilová 14.04.2024 Cvrčilka zelená Renata Hasilová
297 Birdwatching.cz 369 Vláďa Teplý 96 Vratislav Ježek 96 Vratislav Ježek 14.04.2024 Slavík obecný Renata Hasilová
296 Zdeněk Souček 345 Jaroslav Vaněk 77 Birdwatching.cz 87 Miroslav Horák 14.04.2024 Kukačka obecná Renata Hasilová
288 Jirka Rohlena 333 Birdwatching.cz 69 Miroslav Horák 77 Birdwatching.cz 14.04.2024 Zvonohlík zahradní Renata Hasilová
273 Vláďa Teplý 316 Jirka Rohlena 29 Zdeněk Švajda 29 Zdeněk Švajda 14.04.2024 Bekasina otavní Renata Hasilová
273 Pavel Mezulián 304 Jan Veber 14.04.2024 Rákosník proužkovaný Renata Hasilová
272 Michal Staněk 302 Michal Staněk 14.04.2024 Bělořit šedý Miroslav Horák
257 Renata Hasilová 290 Renata Hasilová 13.04.2024 Strakapoud prostřední Vratislav Ježek
247 Blancherose 273 Pavel Mezulián 13.04.2024 Zvonohlík zahradní Vratislav Ježek
235 Patrik 270 Martin Horyna 13.04.2024 Budníček větší Vratislav Ježek
227 Vratislav Ježek 264 Ondřej Beneš 13.04.2024 Pěnice černohlavá Vratislav Ježek
219 Vladimír Toman 248 Blancherose 13.04.2024 Rehek zahradní Vratislav Ježek
217 Martin Horyna 240 Vratislav Ježek 12.04.2024 Pěnice černohlavá Miroslav Horák
206 Ondřej Beneš 235 Patrik 12.04.2024 Bramborníček černohlavý Miroslav Horák
205 Michal Hlaváč 230 Markéta Večeřová 12.04.2024 Linduška lesní Miroslav Horák
202 Markéta Večeřová 219 Vladimír Toman 09.04.2024 Pěnice pokřovní Vratislav Ježek
200 Ilona Jurečková 206 Michal Hlaváč 09.04.2024 Pěnice černohlavá Renata Hasilová
188 Miroslav Horák 200 Ilona Jurečková 07.04.2024 Jeřáb popelavý Renata Hasilová
149 Jaromír Žebrák 189 Jiří Šantavý 07.04.2024 Moták pochop Renata Hasilová
145 Jiří Šantavý 189 Miroslav Horák 07.04.2024 Ťuhýk obecný Renata Hasilová
140 Lukáš Novotný 149 Jaromír Žebrák 07.04.2024 Kvakoš noční Renata Hasilová
115 Josef Trojan 148 Martin Sochor 07.04.2024 Krutihlav obecný Renata Hasilová
107 David Kuba 140 Lukáš Novotný 07.04.2024 Dudek chocholatý Renata Hasilová
90 Radomír Zdarsa 120 Josef Trojan 07.04.2024 Moták pochop Vratislav Ježek
48 Lenka Marianna 108 David Kuba 07.04.2024 Strnad luční Vratislav Ježek
37 Jirka Sochor 90 Radomír Zdarsa 03.04.2024 Strnad luční Miroslav Horák
35 Iveta Doleželová 49 Lenka Marianna 03.04.2024 Brkoslav severní Vratislav Ježek