Místo Nightwish byl strnad zahradní

• pondělí, 06 červen 2016 11:08

Je sobota, probouzím se brzo ráno a pohled z okna mi ukazuje, že katastrofický scénář s počasím předpovědi nevyšel. Venku bohudík žádný déšť a nebe vymetené bez mráčků. Je šest hodin a máme v plánu vyrazit v 7:30. Kdyby mi někdo před 5ti roky řekl, že se vzdám novinářské akreditace a V.I.P. vstupu na prestižní Metal Fest, asi bych ho považoval za blázna. Ale konec konců, Nightwish jsem už viděl několikrát, Udo Dirksneidera s programem Accept jsem viděl nedávno, a to i v zákulisí jeho pražského koncertu a tak není čeho litovat.
V půl osmé startujeme na první zastávku, cílem je nikdo menší, než strnad zahradní. Doufáme, že se na loňskou lokalitu vrátil. Po pomalu hodinové jízdě jsme na místě. Počasí nádherné a obloha slibuje parádní pařák! Vytahujeme aparáty a dalekohledy a vyrážíme do terénu. Již u auta se ozývá pěnice vlašská a pokřovní. Nad námi letí volavka, ozývá se dlask tlustozobý, nad loukou plachtí moták pochop. Na oplocence sedí bramborníček černohlavý a hejna špačků poletují sem a tam. S přibývajícími metry se stupňují obavy, zda vůbec na strnada narazíme. Všechny plotové kůly jsou prázdné a to bylo jeho místečko. Potěší nás aspoň linduška lesní a luční, která má na sobě kroužek, ale pro velkou vzdálenost není možné zjistit více informací.

okroužkovaná linduška lučníokroužkovaná linduška luční

Pomalu procházíme terénem, narážíme na konipase luční, které kontrolujeme pozorněji, co kdyby, jako minulý rok se tu vyloupl „citróňák“? Přes cestu proletí skřivan polní, který si sedá nedaleko nás. Obcházíme lokalitu, teď už pomalu s „depresemi“. Na chvíli blikne naděje, když objevíme strnada sedícího na stvolu staré trávy, ale vyklube se z něj strnad luční. Vzduch je plný trylků pěnic hnědokřídlých, které poletují okolo nás. Domlouváme se na návratu. Uděláme malou zastávku na fotografování pěnic, když se ozve hlas strnada zahradního. Sláva, ale nemůžeme určit směr, ale štěstí bylo dnes s námi (a to po celý den, jak se pak ukázalo). Marně se rozhlížíme po strnadovi, ale marně. Nevnímáme ani nádherně žlutého konipase lučního, visícího na uschlé bylině. Po marném rozhlížení bereme za vděk aspoň skřivanem polním, který je na jedné z menších hromad hlíny pár desítek metrů os nás. Zoomujeme aparáty a ejhle, asi 2m od skřivana si sedí náš strnad zahradní. Bleskově pořídíme pár snímků a zase mizíme, nechceme ho plašit.

vzácný strnad zahradní na své lokalitěvzácný strnad zahradní na své lokalitě

Před autem nad námi ještě proletí strnad rákosní, asi z nedalekého rybníčka, který je vidět pod námi. Do auta přicházíme spokojení, ale bylo to o vous!
další zastávka je u Mostu, kde máme taktéž zajímavou lokalitu.
Prakticky bezejmenná cesta, která vede mezi poli a zarostlými rybníčky je plná ptactva. Jen vystoupíme z auta, zavrčí nám rákosník velký svým charakteristickým hlasem, kterému sekundují jeho příbuzní rákosník obecný a zpěvný. Je slyšet i hlas krkavce, který se brzo ukáže nad našimi hlavami. Na zarostlém rybníčku plují dvě chocholačky a na drátech vysokého napětí sedí ťuhýci obecní.

idylka zarostlého rybníka

Hlas kukačky nejde přeslechnout. V rákosové džungli kejhají husy velké, ale pro vysoký porost je nevidíme. Hlas chřástala vodního nás zastaví. Z každé strany cesty je slyšet jeden, asi si pánové něco vysvětlují, jejich zurčení je až komické. Vracíme se a jedeme na jezero Most.
Oproti minulé návštěvě je jezero ještě více zabezpečeno, všude jsou závory, jediný vjezd do „areálu“ je přes ostrahu. Ukazujeme povolení a otevírají nám závoru. S hladinou dnes moc nepočítáme, ale chceme najít lindušky úhorní. Pomalu objíždíme jezero, na kterém jsou opravdu pouze labutě a u břehu lysky. Před námi poletují bramborníčci hnědí. Zastavujeme auto a vydáváme se pěšky k obhlídce terénu. Dostihneme „birdovskou“ výpravu dětí z Ústí, pod dohledem vedoucí, kteří pátrají po bělořitech, chvíli se podělíme o zážitky a pak se naše cesty opět rozdělují. Míříme k navezeným hromadám jílu, který ztvrdl jako beton, ale přesto si voda našla cestu, jak z celistvé masy vytvořit bizardní útvary. Vláďa obchází celý masív a pátrá po linduškách. Nic. Při čekání, než Vláďa obejde masív, tak mi nad hlavami proletí ne sedmero, ale hned patnáctero krkavců. Vypadá to na rozvětvenou rodinku s letošními mláďaty. Vzpomínám na dobu, kdy před mnoha lety tady člověk o krkavkce nezavadil. Pokračujeme podél jezera na další vytipované místo. Přes cestu nám přeletí bělořit šedý, následně jich napočítáme 8, vypadá to na dva páry, kterým se povedlo vyhnízdit.

bělořit šedý

To je dobře. Vracíme se zpátky, chceme ještě zkontrolovat naší Středočeskou „Pálavu“. Na zpáteční cestě si na rozkvetlém šípkovém keři všimnu lindušky a bingo!! Vyklube se z ní linduška úhorní, že má žlutý kroužek, si všimnu až doma při prohlížení fotografií. Vydrží na keři asi 5 minut a pak odletí na místa, která jsme si vytipovali pro jejich možný výskyt. Následujeme jí a brzy se nám povede objevit ještě jednu. Obě se zvedají a odlétají podél břehu jezera.

cíl cesty splněn linduška úhorní
cíl cesty splněn, linduška úhorní

Přejíždíme na naší „Pálavu“. Už jsme patřičně unavený z celodenních pochůzek, ale zase nabitý zážitky. Náš kopec je vidět už z dálky a krásně se vyjímá na modré obloze. Parkujeme na obvyklém místě a já si opět nezapomenu drcnout spodkem auta o kámen, jako pokaždé na začátku sezóny tady. Příště už si zase budu pamatovat kde je. Vycházíme do rozpáleného vzduchu, přepadne nás zpěv pěnic, zvonků, strnada lučního a obecného. Pomalu jdeme do kopce k pískovnám. Rozhlížím se po dudcích, ale zatím narážím na ťuhýka. Nory v pískovcových kaňonech vlhy ani letos neobsadily. Chvíli se posadíme a kocháme se výhledem do údolí a na obzor, na zelené koberce lesů. Které pokrývají některé vrcholky menších kopců, jiným dominují vystupující holá skaliska. Z letadla, které proletí nad našimi hlavami vyskakují 3 parašutisté a jako semínky od pampelišky se snášejí k zemi. Z rozjímání nás ruší žluva hajní. Najdeme později samičku, jak sedí na bříze a vylekána naší přítomností mizí mezi stromky. Obcházíme celý kopec, ale dudky nikde neslyšíme, ani nevidíme. Každopádně i tahle zastávka měla svou nádhernou atmosféru. Domlouváme se na ukončení dnešního birdingu, přece jen noha dostává „záhul“ a už cítím bolest. Těším se domů, jak se posadím nad fotografiemi z obou dnů.

Vláďa na naší Pálavě
Vláďa na naší „Pálavě“

Naposledy změněno sobota, 23 červenec 2016 21:07

Přihlášení a registrace nového uživatele

Seznamy

Pro přihlášené se zobrazí možnost zápisů do Vašich seznamů.

Pokud něco hledáte

Jarda Vaněk

Laďa Jasso

Libor Schröpfer

birdfoto birdwatching.cz legendy rockpalace birdwatching.cz holik birdwatching supra b irdwatching soucek birdwatching
birdwatcher biřrdwatching2018 hasilova birdwatching 2018
hok birdwatching jarda vanek logo birdtelemetry birdwatching 2018 vebr foto birdwatching
    ak havlena birdwatching 2018

TOP seznamy - celkem registrováno 95 uživatelů

ČR Life List WP Life List ČR Year List 2024 WP Year List 2024 Poslední přírůstky
305 Jaroslav Vaněk 381 Zdeněk Souček 101 Renata Hasilová 114 Renata Hasilová 14.04.2024 Cvrčilka zelená Renata Hasilová
297 Birdwatching.cz 369 Vláďa Teplý 96 Vratislav Ježek 96 Vratislav Ježek 14.04.2024 Slavík obecný Renata Hasilová
296 Zdeněk Souček 345 Jaroslav Vaněk 77 Birdwatching.cz 87 Miroslav Horák 14.04.2024 Kukačka obecná Renata Hasilová
288 Jirka Rohlena 333 Birdwatching.cz 69 Miroslav Horák 77 Birdwatching.cz 14.04.2024 Zvonohlík zahradní Renata Hasilová
273 Vláďa Teplý 316 Jirka Rohlena 29 Zdeněk Švajda 29 Zdeněk Švajda 14.04.2024 Bekasina otavní Renata Hasilová
273 Pavel Mezulián 304 Jan Veber 14.04.2024 Rákosník proužkovaný Renata Hasilová
272 Michal Staněk 302 Michal Staněk 14.04.2024 Bělořit šedý Miroslav Horák
257 Renata Hasilová 290 Renata Hasilová 13.04.2024 Strakapoud prostřední Vratislav Ježek
247 Blancherose 273 Pavel Mezulián 13.04.2024 Zvonohlík zahradní Vratislav Ježek
235 Patrik 270 Martin Horyna 13.04.2024 Budníček větší Vratislav Ježek
227 Vratislav Ježek 264 Ondřej Beneš 13.04.2024 Pěnice černohlavá Vratislav Ježek
219 Vladimír Toman 248 Blancherose 13.04.2024 Rehek zahradní Vratislav Ježek
217 Martin Horyna 240 Vratislav Ježek 12.04.2024 Pěnice černohlavá Miroslav Horák
206 Ondřej Beneš 235 Patrik 12.04.2024 Bramborníček černohlavý Miroslav Horák
205 Michal Hlaváč 230 Markéta Večeřová 12.04.2024 Linduška lesní Miroslav Horák
202 Markéta Večeřová 219 Vladimír Toman 09.04.2024 Pěnice pokřovní Vratislav Ježek
200 Ilona Jurečková 206 Michal Hlaváč 09.04.2024 Pěnice černohlavá Renata Hasilová
188 Miroslav Horák 200 Ilona Jurečková 07.04.2024 Jeřáb popelavý Renata Hasilová
149 Jaromír Žebrák 189 Jiří Šantavý 07.04.2024 Moták pochop Renata Hasilová
145 Jiří Šantavý 189 Miroslav Horák 07.04.2024 Ťuhýk obecný Renata Hasilová
140 Lukáš Novotný 149 Jaromír Žebrák 07.04.2024 Kvakoš noční Renata Hasilová
115 Josef Trojan 148 Martin Sochor 07.04.2024 Krutihlav obecný Renata Hasilová
107 David Kuba 140 Lukáš Novotný 07.04.2024 Dudek chocholatý Renata Hasilová
90 Radomír Zdarsa 120 Josef Trojan 07.04.2024 Strnad luční Vratislav Ježek
48 Lenka Marianna 108 David Kuba 07.04.2024 Moták pochop Vratislav Ježek
37 Jirka Sochor 90 Radomír Zdarsa 03.04.2024 Strnad luční Miroslav Horák
35 Iveta Doleželová 49 Lenka Marianna 03.04.2024 Brkoslav severní Vratislav Ježek