Ostrov Duna - druhý den

• středa, 31 říjen 2018 08:56

Ranní pohled z okna na mokré střechy, nad kterými se převalují chuchvalce mlhy nevěští nic dobrého, přesto nám to náladu nebere. Po snídani vyrážíme do přístavu, zakupujeme zpáteční lístek za 5 eur a čekáme na loď, která nás převeze na ostrov Dunu (asi 0,7km²). Ostrov je na dohled, takže zhruba za 5 minut vystupuje na ostrově. I tady nad námi visí hustá mlha. V poklidném zálivu, který chrání útesy, jsou na vlnách opět kajky a na útesech sedí rackové a kormoráni. Proplétáme se mezi malými rekreačními domky (chatami), tak typických pro Dunu, abychom se dostali na pláž. Na ostrově nění žádný obchod, jen jedna restaurace, informační středisko, před kterým je seřazena artilérie děl (tady by mohli AC/DC nahrávat svůj klip – For Those Abount To Rock We Salute You, který doprovází salvy děl).

Na pláži před námi je vidět brodící se ústřičník velký a v dáli se na břehu převaluje tuleň. Škoda zatím všudy přítomné mlhy, ale jak to vypadá, zvedá se. Postupujeme opatrně po pláži, brodící se mělkým pískem s dalekohledy připravenými k akci. Vsjegdá gatov pravil Timur s partou a nám se pohotovost vyplatila. Nad hlavou přeletuje 5 skřivanů ouškatých a k naší radosti usedá nedaleko nás. Začínají fotografické orgie. Skřivani odlétají po chvíli do dáli, ale ještě je dnes párkrát potkáme.

Okolo proletí moták lužní, na kterého upozorňuje Vladimír. Dostáváme se do malého zálivu s břehoušem rudým, jespáky písečnými a ústřičníky. Užíváme si, mlha se zvedla, vykukuje sluníčko. V další zátoce nás čekají kulíci zlatí a okolo nás na kamenech poskakují lindušky luční a mezi nimi občas linduška skalní. Nad námi zabouří malé letadlo, které se zručností dosedá na malou přistávací dráhu. Zvláštní pocit, když vám nad hlavou pár metrů přistává letadlo. Letadlo zarolovalo k hangáru (plechová hala) a na přistávací dráze tentokrát dosedá letka opět pětice skřivanů ouškatých. Než stačíme přijít na kratší vzdálenost, stačil nám je německý pár na procházce vyplašit. Ostrov je opravdu malý a tak se dostáváme na nejvzdálenější část asi za hodinu pomalé chůze. Davy lidí nad obzorem písečné duny, sklánějících se nad monokuláry, popř. mající dalekohledy u očí postávající na pláži u skalisek nás donutí zrychlit krok. Co tam asi mají?? Na břehu se tu totiž povaluje asi padesátka tuleňů, jak za chvíli zjišťujeme. Nás však více zajímají bahňáci brodící se v mělké vodě na kraji moře. Nacházíme si příhodné místo na polorozpadlé hrázi, kde shazujeme batohy a stativy s dalekohledy stavíme z ramen na zem. Tady chvíli vydržíme a vytahujeme „oběd“ a pití. Jak mně chybí káváááááá. Rozhlížíme se kolem sebe, jespáci obecní, opět kulíci zlatí, ústřičníci, desítky kameňáčků a stovky lindušek tu běhá pár metrů od lidí. Jeden kulík zlatý dokonce pobíhá okolo nohou staršího páru. Přítomní fotografové stojí, sedí klečí, leží...a každý svírá aparát ve snaze pořídit tu nejlepší fotografii.

Ten fotografuje tuleně, jiný zase kulíka pobíhající asi 3m od něj. Renata si už našla místečko u tuleňů. Víc jak hodinu si užíváme pohody sledování nejen tuleňů, ale i kormoránů, racků a bahňáků, na moři jsou vidět jen kajky. Dlouhá pláž, která je od moře lemována několika metrovými nánosy hnijících chaluh se stala Eldorádem pro lindušky, vrány, racky, špačky a sem tam bělořity. Marně se pokoušíme stále nalézt špačka růžového. Cesta po pláži nás vrací zpět do přístaviště. Mlha se zvedla úplně, obloha se vyčistila. Chvíli posedíme na lavičce a vyrážíme, tentokrát napříč ostrovem mezi travinami a keři s nadějí, že zastihneme nějaké pěvce.
Po klikaté asfaltové cestě se mezi keři (stromy jsme tu zatím nikde neviděli) dostáváme se k malému jezírku s kachnami a párem hvízdáků, později se ukáže i pár čírek.

Z rákosí vyjíždí slípky zelenonohé a nedaleko se ozývá rákosník obecný a chřástal vodní. Ze suchých rákosin se zvedá poplašeně hejno špačků. Paniku způsobuje kroužící krahujec. Vracíme se zpátky na cestu, mezi domky opět míříme k místu, kde jsme dnešní putování počali. Dáváme si druhý okruh. Počasí se umoudřilo a obloha je blankytně modrá. Ukázalo se to i na turistech na ostrově. Je jich podstatně více než ráno. Na jednom vzdálenějším ostrůvku na kamenech sedí kameňáčci pestří a mezi nimi se motají jespáci mořští. Celé hejno nám ale opět vyruší krahujec a hejno se jako na povel zvedá a kličkuje nad hladinou, až nám mizí z očí.
U druhého ostrůvku nás oslovují dva Němci s dalekohledy na krku a ukazují na mou kowu. Ochotně jim ji půjčuji a oni nám ukazují schovaného kalouse ušatého, který sedí na skalisku mezi kameny na vzdálenějším ostrůvku. Je tak nenápadný, že bychom ho přehlídli.

Dostáváme se opět k tuleňům, lidí ještě přibylo tak se mezi nimi propleteme a míříme k pláži, kde pobíhají kulící píseční. A mezi nimi je víc jak 15 jespáků mořských, které Renata blesku rychle zachytila v letu. Díky její zrcadlovce a její pohotovosti jsme získali kvalitní fotografický materiál z celého pobytu. Pomalu se vracíme do malého přístavu a čekáme na odvoz na hlavní ostrov. Po vylodění jdeme automaticky zkontrolovat „naše“ konopky žlutozobé. Už z přístavu vidíme davy lidí, jak se stativáky, fotoaparáty nebo dalekohledy zírají do trávy. Jasně... naše konopky se „provalily“. Postáváme mimo hlavní dění a já pozoruju lidi. Ač nemám rád tlačenice a víc lidí pohromadě, tady si to opravdu užívám. Vidím, že nejsem cvok sám, který cestuje pár stovek kilometrů, aby viděl zajímavé druhy. Tady jsme mezi svými. Večer na hotelu měníme plány. Obhlídku zdejšího ostrova necháme na čtvrtek, když tu má probíhat „Ornithologische Vogeltage auf Helgoland“. Takže zítra opět Duna a jak hlásí předpověď, i počasí má být lepší.
konopky

Celkový seznam ptáků
Duna:
husa velká, kajka mořská, krahujec obecný, bělořit šedý, linduška luční, ústřičník velký, moták lužní, špaček obecný, straka obecná, skřivan ouškatý, břehouš rudý, jespák písečný, kulík zlatý, kulík písečný, kameňáček pestrý, linduška skalní, jespák mořský, skřivan polní, sokol stěhovavý, jespák obecný, linduška lesní, králíček obecný, drozd cvrčala, drozd zpěvný, kalous ušatý, racek stříbřitý, kormorán velký, racek mořský, pisík obecný, jíkavec severní, ústřičník velký
Duna – jezírko
Slípka zelenonohá, Hvízdák euroasijský, kavka obecná, drozd cvrčala, kos černý, chřástal vodní, špaček obecný, rákosník obecný, poštolka obecná, sýkora modřinka, pěnice černohlavá, čírka obecná, červenka obecná

Naposledy změněno úterý, 22 leden 2019 12:23

Přihlášení a registrace nového uživatele

Seznamy

Pro přihlášené se zobrazí možnost zápisů do Vašich seznamů.

Pokud něco hledáte

Jarda Vaněk

Laďa Jasso

Libor Schröpfer

birdfoto birdwatching.cz legendy rockpalace birdwatching.cz holik birdwatching supra b irdwatching soucek birdwatching
birdwatcher biřrdwatching2018 hasilova birdwatching 2018
hok birdwatching jarda vanek logo birdtelemetry birdwatching 2018 vebr foto birdwatching
    ak havlena birdwatching 2018

TOP seznamy - celkem registrováno 95 uživatelů

ČR Life List WP Life List ČR Year List 2024 WP Year List 2024 Poslední přírůstky
305 Jaroslav Vaněk 381 Zdeněk Souček 101 Renata Hasilová 114 Renata Hasilová 14.04.2024 Cvrčilka zelená Renata Hasilová
297 Birdwatching.cz 369 Vláďa Teplý 96 Vratislav Ježek 96 Vratislav Ježek 14.04.2024 Slavík obecný Renata Hasilová
296 Zdeněk Souček 345 Jaroslav Vaněk 77 Birdwatching.cz 87 Miroslav Horák 14.04.2024 Kukačka obecná Renata Hasilová
288 Jirka Rohlena 333 Birdwatching.cz 69 Miroslav Horák 77 Birdwatching.cz 14.04.2024 Zvonohlík zahradní Renata Hasilová
273 Vláďa Teplý 316 Jirka Rohlena 29 Zdeněk Švajda 29 Zdeněk Švajda 14.04.2024 Bekasina otavní Renata Hasilová
273 Pavel Mezulián 304 Jan Veber 14.04.2024 Rákosník proužkovaný Renata Hasilová
272 Michal Staněk 302 Michal Staněk 14.04.2024 Bělořit šedý Miroslav Horák
257 Renata Hasilová 290 Renata Hasilová 13.04.2024 Strakapoud prostřední Vratislav Ježek
247 Blancherose 273 Pavel Mezulián 13.04.2024 Zvonohlík zahradní Vratislav Ježek
235 Patrik 270 Martin Horyna 13.04.2024 Budníček větší Vratislav Ježek
227 Vratislav Ježek 264 Ondřej Beneš 13.04.2024 Pěnice černohlavá Vratislav Ježek
219 Vladimír Toman 248 Blancherose 13.04.2024 Rehek zahradní Vratislav Ježek
217 Martin Horyna 240 Vratislav Ježek 12.04.2024 Pěnice černohlavá Miroslav Horák
206 Ondřej Beneš 235 Patrik 12.04.2024 Bramborníček černohlavý Miroslav Horák
205 Michal Hlaváč 230 Markéta Večeřová 12.04.2024 Linduška lesní Miroslav Horák
202 Markéta Večeřová 219 Vladimír Toman 09.04.2024 Pěnice pokřovní Vratislav Ježek
200 Ilona Jurečková 206 Michal Hlaváč 09.04.2024 Pěnice černohlavá Renata Hasilová
188 Miroslav Horák 200 Ilona Jurečková 07.04.2024 Jeřáb popelavý Renata Hasilová
149 Jaromír Žebrák 189 Jiří Šantavý 07.04.2024 Moták pochop Renata Hasilová
145 Jiří Šantavý 189 Miroslav Horák 07.04.2024 Ťuhýk obecný Renata Hasilová
140 Lukáš Novotný 149 Jaromír Žebrák 07.04.2024 Kvakoš noční Renata Hasilová
115 Josef Trojan 148 Martin Sochor 07.04.2024 Krutihlav obecný Renata Hasilová
107 David Kuba 140 Lukáš Novotný 07.04.2024 Dudek chocholatý Renata Hasilová
90 Radomír Zdarsa 120 Josef Trojan 07.04.2024 Moták pochop Vratislav Ježek
48 Lenka Marianna 108 David Kuba 07.04.2024 Strnad luční Vratislav Ježek
37 Jirka Sochor 90 Radomír Zdarsa 03.04.2024 Strnad luční Miroslav Horák
35 Iveta Doleželová 49 Lenka Marianna 03.04.2024 Brkoslav severní Vratislav Ježek