Helgoland - cesta a první den

• úterý, 30 říjen 2018 12:30

Nastává náš den Dé, na který se už pár týdnů těším. Dlouho plánovaná „birderská“ výprava na Helgoland právě začíná. Neděli ještě trávím v klidu na chalupě, odkud mě odpoledne syn odveze do Plzně autem, pak dálkovým autobusem pojedu do Prahy. Těším se i z důvodů, že po dlouhé době nemusím řídit. Mám malinko obavy z včerejšího hlášeného dopravního kolapsu v Plzni, kdy naprosto „zamrzla“ celá doprava z důvodů omezení hlavního tahu napříč Plzní, při kterém nastaly více jak čtyř hodinové zácpy. Vyrážíme s předstihem, takže jsem v Plzni včas a zácpu jsme zdárně objeli. Krátce před sedmou sedím a vyrážíme luxusním autobusem směrem na Prahu, kde se mám setkat s dalšími účastníky zájezdu. Při příjezdu na Florenc mi hlavou letí text Odyssei...jen hodin pár a Praha mě vítá, nádraží Florenc půl páté...Nostalgie se dostavuje, nebyl jsem na autobusovém nádraží Florenc pár desítek let. Dříve pomalu každý týden.
Vjíždíme do Prahy a za sklem pozoruju noční Prahu. Autobus dojíždí na autobusové nádraží přesně na čas. Musím počkat na zavazadla a díky moderní technice brzy setkávám s kamarády. Sdělujeme si zážitky z cest, konečně máme na to skoro dvě hodiny, než usedneme do autobusu. Pomalu se přesunujeme na naše nástupiště, kde nás čeká velký, dvoupatrový zelenobílý autobus společnosti Flixbus. Rovnáme batožinu do úložného prostoru a ve 21:45 vyrážíme smět Hamburk. Přestože je autobus luxusní a moderní, cesta to bude úmorná a zdlouhavá – čeká nás 9 hodin. Jak se ukáže, tak především sedm zastávek po nočním Berlíně nás stojí snad dvě hodiny času, ale aspoň vylézáme na vzduch a protáhneme si pokaždé nohy. Škoda že neprojíždíme aspoň čtvrtí Schöneberg, kde na Hauptstraße bydlel do roku 1978 David Bowie. Do slavného rockového klubu v podzemí, kde Bowie psal skladby ke svým deskám Low a Heroes, se jednou určitě ještě podívám. Někdo spí, někdo jen dříme, já sleduju na tabletu filmy a přehrávám si, jak jinak Bowiho Heroes. Nikdy jsem totiž nedokázal v autobuse usnout. Za okny autobusu se probouzí pomalu nový den, černá tma přechází v šero, zhasínají pouliční lampy. Hamburk – vystupovat...přesun na metro, následně najít přístav a naše nástupiště, z kterého nám jede katamarán na Helgoland. Přesun jsme zvládli bravurně (malá zacházka na opačnou stranu se nepočítá) včetně nákupu lístků a v přístavu jsme za pár minut. Máme dost času a tak sledujeme cvrkot v přístavu a nasáváme vzduch „daleké ciziny“, přichází čas na první germánskou kávu. Nastal čas k nalodění. Odevzdáváme naše cenná zavazadla, která ukládají do přepravních kontejnerů a jeřábem přesunují na katamarán. Přecházíme můstek a hledáme svoje místa. Katamarán je opravdu luxusní a poskytuje veškeré pohodlí včetně wifi a zásuvek, takže dobíjím kompletně elektroniku.

44716224 1129677157209115 7438475497987637248 o

Čeká nás dvouhodinová plavba po Labi do Cuxhavenu, poslední baště na souši a následně dvě hodiny se Severním mořem na Helgoland. Dokud vidíme břehy, na horní palubě poctivě sledujeme a zapisujeme druhy, které po cestě potkáváme...orla, volavky, letící hejno hus s berneškou bělolící a všude přítomné racky. Jak se dostáváme dál na moře, potkáváme již pouze velké trajekty plné přepravních kontejnerů. Jestli pak je v některém z nich zboží, které jsme objednávali? Přesouváme na pohodlné sedačky u oken a sledujeme, jak ostrov Helgoland vystupuje z moře a kvapem se blíží.
Helgoland se nachází v oblasti Pinnenberg ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko. Hlavní ostrov sousedí s ostrovem, kterému se říká Duna a který je takto označován především proto, že vypadá jako písečná pláž. Oba ostrovy jsou chráněnou přírodní oblastí. Helgoland je velký přibližně 2 km² a přilehlá Duna asi 0,7 km², přesná poloha ostrova je 54°11' severní šířky a 7°53' východní délky. Na severozápadě ostrova se nachází symbol celého Helgolandu, je to skalnatý výběžek a říká se mu „Dlouhá Anna“.
Plavba katamaránu probíhala víc než svižně a tak okolo jedné hodiny odpoledne rejdujeme do malého krytého přístavu a vyrážíme po lodním můstku na pevninu. Čekáme na batožinu a pokukujeme po hladině přístavu zalitého slunečním jasem. První, kdo nás mimo racků vítá je kajka mořská, z které se později ukáže jeden z nejčastějších vodních druhů. Po přístavní hrázi míříme k našemu hotýlku, proplétáme se mezi dalšími turisty. Počasí podle předpovědi máme mít výborné po celý pobyt a zatím obloha nad námi všemu nasvědčuje. Ubytování probíhá v rychlosti a už netrpělivě vyrážíme na první obhlídku, zatím ještě bez stativáků, ale jinak v plné polní.

První cesta vede zpátky na molo, kde na vázacím kůlu sedí racek mořský. V parčíku nedaleko mola přeletují lindušky luční. Místní se ani nepozastavují nad partou „bláznů“, kteří tu pobíhají s dalekohledy a fotografují ptactvo. Když se rozhlížím okolo sebe, vidím, že je nás víc. Nadšeně fotografujeme čtveřici kajek s krásně vybarveným kačerem, který si hlídá svůj harém. Pomalu se přesunujeme k nábřeží a prohlížíme nejen hladinu moře, ale i křoviny na druhé straně nábřeží. Lindušky, králíčci obecní, jejichž počty jdou do stovek, stejně jako počty pěnkav. Na konci nábřeží nás čeká pobřeží, kde v naplavených chaluhách jsou desítky jíkavců, špačků (marně hledáme růžového), pěnkav, ale i víc jak padesátka kameňáčků pestrých, jespáků obecných a písečných. V černobílém oblečku s červeným zobákem osm ústřičníků velkých prohrabává tlející odpad chaluh. Kontrolujeme velké racky jak ty, kteří se přehrabují v chaluhách, tak ty, kteří se houpají na mořských vlnách a nacházíme jen racky mořské a stříbřité v různém stupni věkového vývoje. Okolo nás se pohybuji desítky nadšenců, jako jsme my s dalekohledy a fotoaparáty na krcích. Podél pobřeží se po písčité pláži dostáváme pod skaliska. Z hladiny moře na nás vstrkují zvědavě své hlavy tuleni, aby se vzápětí ponořili do chladných vod Baltského moře.
Pobřeží dominují pískovcová skaliska cihlové barvy. Na vrchol Langy Anna, jak se skalní útes jmenuje, vede úzké a dlouhé schodiště s odpočívacími plošinami, a už od pohledu slibuje namáhavý výstup. Pomalu zdoláváme jednu plošinu schodů za druhou a každá nabízí úchvatný pohled na scenérii po námi. Tříštící se vlny o pobřeží, v kterých se houpají rackové stříbřití a mořští, společně s kajkami a překvapivě i kachny divoké.
Stoupáme po schodech až na vrchol, kde nás čeká krásný rozhled po celém kraji. Je krásná viditelnost, takže vidíme vzdálené větrníky, ostrov Duna je opravdu coby kamenem dohodil. Míříme na konec útesu a doufáme, že uvidíme tereje. Nejprve nacházíme dva mladé a zanedlouho ještě další dva na římse, o které se starají dva dospělí. Máme kliku, pak už jsme tu dospělé tereje nenašli, zůstali tu jen dva mladí, stejně jako chybí na útesech alky či alkouni, je prostě pokročilá roční doba. Cestička vede při kraji útesů a na vyhlídkách nahlížíme do hlubin skal, ve kterých jsou vidět vstupy do chodeb a na mnohých římsách těla mrtvých terejů.
Nedaleko kostela scházíme stezkou k moři. Zaujal nás nádherný samec kajky mořské, který je nedaleko břehu na vlnách. Dostáváme se do jeho blízkosti, ale naši pozornost odvádí zvláštní linduška, která se liší od desítek lučních. Zapisujeme si lindušku skalní (to ještě netušíme, že se s nimi budeme poměrně často setkávat na ostrůvku Duna).

Z nábřeží mezi domky se dostáváme na zdejší hlavní „korzo“ a podél malých barevných domečků míříme k penzionu. Pohled na hodinky nám ukazuje, že bude 17 hodin, tak ještě zamíříme k přístavu, odkud zítra pojedeme na vedlejší ostrůvek Duna. Převoz jezdí od 8 hodin každou půlhodinu. Míříme do parčíku, kde se to v trávě hemží drobným ptactvem. Pěnkavy, jíkavci, lindušky luční a....konopky žlutozobé. (Zítra tu okolo nich bude rozruch, ale to až zítra -))).
Dorážíme spokojeni na penzion s malou zastávkou v obchodě a každý si chystáme nějakou večeři, po které pak nad noťasem a staženými fotografiemi ještě chvíli rokujeme. Parádní den!!
celkový seznam ptáků:
Hamburk – Helgoland, cesta po moři
racek chechtavý, husa velká, volavka popelavá, kachna divoká, morčák velký, orel mořský, kormorán velký, racek stříbřitý, racek žlutonohý, holub hřivnáč, kavka obecná, vrána černá, berneška bělolící,
Helgoland přístav
sluka lesní, racek mořský, skřivan polní, vrabec domácí, kajka mořská
Helgoland okruh
kajka mořská, linduška luční, pěnkava obecná, racek mořský, vrána obecná, holub hřivnáč, špaček obecný, kos černý, budníček větší, sýkora modřinka, jíkavec severní, drozd zpěvný, střízlík obecný, jespák písečný, bělořit šedý, konipas bílý, jespák obecný, kameňáček pestrý, ústřičník velký, racek stříbřitý, sokol stěhovaný, červenka obecná, skřivan polní, terej bílý, konopka obecná, hrdlička zahradní, králíček obecný, strnad rákosní, linduška skalní, konopka žlutozobá

galerii použity i fotografie R. Hasilové

Naposledy změněno úterý, 22 leden 2019 12:26

Přihlášení a registrace nového uživatele

Seznamy

Pro přihlášené se zobrazí možnost zápisů do Vašich seznamů.

Pokud něco hledáte

Jarda Vaněk

Laďa Jasso

Libor Schröpfer

birdfoto birdwatching.cz legendy rockpalace birdwatching.cz holik birdwatching supra b irdwatching soucek birdwatching
birdwatcher biřrdwatching2018 hasilova birdwatching 2018
hok birdwatching jarda vanek logo birdtelemetry birdwatching 2018 vebr foto birdwatching
    ak havlena birdwatching 2018

TOP seznamy - celkem registrováno 95 uživatelů

ČR Life List WP Life List ČR Year List 2024 WP Year List 2024 Poslední přírůstky
305 Jaroslav Vaněk 381 Zdeněk Souček 101 Renata Hasilová 114 Renata Hasilová 25.04.2024 Slavík obecný Vratislav Ježek
297 Birdwatching.cz 369 Vláďa Teplý 97 Vratislav Ježek 97 Vratislav Ježek 14.04.2024 Cvrčilka zelená Renata Hasilová
296 Zdeněk Souček 345 Jaroslav Vaněk 77 Birdwatching.cz 87 Miroslav Horák 14.04.2024 Slavík obecný Renata Hasilová
288 Jirka Rohlena 333 Birdwatching.cz 69 Miroslav Horák 77 Birdwatching.cz 14.04.2024 Kukačka obecná Renata Hasilová
273 Vláďa Teplý 316 Jirka Rohlena 29 Zdeněk Švajda 29 Zdeněk Švajda 14.04.2024 Zvonohlík zahradní Renata Hasilová
273 Pavel Mezulián 304 Jan Veber 14.04.2024 Bekasina otavní Renata Hasilová
272 Michal Staněk 302 Michal Staněk 14.04.2024 Rákosník proužkovaný Renata Hasilová
257 Renata Hasilová 290 Renata Hasilová 14.04.2024 Bělořit šedý Miroslav Horák
247 Blancherose 273 Pavel Mezulián 13.04.2024 Strakapoud prostřední Vratislav Ježek
235 Patrik 270 Martin Horyna 13.04.2024 Zvonohlík zahradní Vratislav Ježek
227 Vratislav Ježek 264 Ondřej Beneš 13.04.2024 Budníček větší Vratislav Ježek
219 Vladimír Toman 248 Blancherose 13.04.2024 Pěnice černohlavá Vratislav Ježek
217 Martin Horyna 240 Vratislav Ježek 13.04.2024 Rehek zahradní Vratislav Ježek
206 Ondřej Beneš 235 Patrik 12.04.2024 Pěnice černohlavá Miroslav Horák
205 Michal Hlaváč 230 Markéta Večeřová 12.04.2024 Bramborníček černohlavý Miroslav Horák
202 Markéta Večeřová 219 Vladimír Toman 12.04.2024 Linduška lesní Miroslav Horák
200 Ilona Jurečková 206 Michal Hlaváč 09.04.2024 Pěnice pokřovní Vratislav Ježek
188 Miroslav Horák 200 Ilona Jurečková 09.04.2024 Pěnice černohlavá Renata Hasilová
149 Jaromír Žebrák 189 Jiří Šantavý 07.04.2024 Jeřáb popelavý Renata Hasilová
37 Jirka Sochor 90 Radomír Zdarsa 07.04.2024 Moták pochop Vratislav Ježek
35 Iveta Doleželová 49 Lenka Marianna 03.04.2024 Strnad luční Miroslav Horák
16 Tereza Froňková 37 Jirka Sochor 03.04.2024 Brkoslav severní Vratislav Ježek
11 Lenka Hodačová 35 Iveta Doleželová 01.04.2024 Vlaštovka obecná Vratislav Ježek