Za zedníčkem na Pálavu

• pátek, 01 červenec 2016 19:58

Už někdy v průběhu letošní zimy jsem se domluvil s několika kamarády, že bychom mohli podniknout výpravu na Pálavu a navštívit zedníčka (nikoliv Pavla, ale toho skalního), který na této lokalitě již po řadu let přezimuje. Období, kdy jsem se docela aktivně věnoval birdwatchingu již sice pominulo – nyní se opět věnuji ornitologii v její klasičtější podobě, ale občasné výpravě za ptactvem mimo své obvyklé lokality se rozhodně nebráním.

Je pondělí 22.2.2016 - 04:00 hodiny (ráno !!!) a my ve složení já, Aleš Regner, Lojza Holub, Jirka Rohlena a Michal Staněk vyjíždíme z Jaroměře směr jižní Morava. V záznamech z okolí novomlýnských nádrží se tuto zimu objevují v hejnech hus běločelých a polních i husy malé a bernešky bělolící, rudokrké a dokonce i berneška tmavá. Ta je pro mě ze všech uvedených největší motivací, protože v ČR jsem ji dosud nepozoroval.
Okolo půl osmé jsme již na dohled Pálavy. Počasí je naprosto luxusní - skoro jasno, teplota v průběhu dopoledne stoupá na únorových neuvěřitelných 18°C. Jako první zastávku volíme Starý rybník u Pohořelic, odkud pochází řada záznamů z poslední doby o pozorování bernešek rudokrkých. Po ráno je však rybník jako vymetený – bernešky jsou s husami někde na pastvě. Na blízkém poli pozorujeme jen lovícího ťuhýka šedého, ale pak se vydáváme do polí, porozhlédnout se po husách a samozřejmě berneškách. Netrvá dlouho a na ozimu nedaleko obce Vlasatice objevujeme mnohatisícové husí hejno. Naprostá většina jsou husy běločelé, jen několik málo desítek jsou husy polní. Z bezpečné vzdálenosti zaměřujeme tři stativové dalekohledy a pátráme po raritách. Několikrát se nám zdá, že zahlédneme husu malou, ale než se stačíme zcela ubezpečit, husa mizí v hejnu. Shodujeme se, že nejspíš o husu malou šlo, ale nikdo z nás si není zcela jistý, takže tento druh nebude v našich záznamech uveden. Žádnou bernešku bohužel nenacházíme a tak se přesouváme na hráz mezi horní a střední zdrží. Z hráze pozorujeme život na hladině nádrží – v hejnu chocholaček nacházíme celkem 5 poláků kaholek (3 samci a 2 samice), poláky velké, asi 35 morčáků malých, morčáky velké, několik potápek roháčů.

únor22 2016j.morava 169 2mezi chocholačkami jsme objevili i pět kaholek

Přelétají orli mořští, volavky popelavé a bílé a po chvíli přilétá na střední zdrž několik tisíc hus. Bohužel dosedají na hladinu poměrně daleko od nás a tak jsou podmínky k prohlídce hejna dost špatné. Navíc začíná profukovat a hráz se nám pod nohama třese pod náporem projíždějících kamiónů. Možná i to je důvod, že opět nenacházíme žádnou bernešku a tak se vydáváme za hlavním cílem naší výpravy – návštěvou zedníčka.
Během několika minut zastavujeme na okraji pod Pálavou na okraji Klentnice a vyrážíme do lomu, odkud je pozorování zedníčka nejvíc. V lomu již na zedníčka čeká jeden fotograf, takže nejsme prvními návštěvníky. S fotografem se zdravíme – zjišťujeme, že podle jmen se známe a společně očekáváme věcí příštích. Zedníček je naštěstí pták velice rozumný a nenechává nás dlouho čekat. Objevuje se již po několika minutách a začíná čile rejdit po stěně lomu. Vytahuje hmyz ze skalních škvír, ale chytá i létající hmyz, kterého létá díky teplu požehnaně. Mezi lovem potravy se zedníček věnuje i údržbě svého opeření – načechrává peří a popelí se v prachu na skalní plošině. Asi po půl hodině zedníčkova aktivita poněkud klesá a začíná se ukrývat ve skalní štěrbině. Fotografií jsem pořídil mnoho desítek (to zase bude doma mazání), a tak se s ohledem na naše další plány se zedníčkem loučíme.

únor22 2016j.morava 217 2zedníček v lomu u Klentnice

V posledních dnech byla berneška tmavá pozorována na dvou místech. Jedním z nich je rybník Nesyt u Sedlece a pole blízko něj. Další lokalitou s berneškou tmavou je Jarohněvický rybník u Dubňan na Hodonínsku. Na Hodonínsko to je nějakých 60 kilometrů, zatímco Nesyt je co by kamenem dohodil, takže nejprve se rozhodujeme to zkusit právě zde. Nejprve míříme na pozorovatelnu u Sedlece, odkud se dá přehlédnout převážná část rybníka. Na pozorovatelně nacházíme dva borce, kteří se usilovně věnují popíjení slivovice a balení cigaret. Jsou naladěni na přátelskou notu a nabízejí nám lok slivovice. S díky odmítáme a začínáme s prohlídkou hladiny rybníka. Z hus jsou zde přítomny jen husy velké – patrně z místní populace, dále napočítáme 25 husic liščích, asi 35 čírek obecných a přes rybník přelétá hejno 75 čejek. Po zimujících husách ani stopy. Ještě kontrolujeme přilehlá pole, ale ani zde husy nenacházíme. Loučíme se proto s krajem pod Pálavou a míříme směr Hodonínsko.

únor22 2016j.morava 099 2malá část hejna převážně hus běločelých na poli u obce Vlasatice

Je již pokročilé odpoledne, když zastavujeme na hrázi Jarohněvického rybníka. Na hladině – dost daleko od nás nacházíme asi tisícovku hus, opět převážně běločelek. Na několika minutách hlásí Aleš, že objevil bernešku tmavou. Podmínky jsou však mizerné, vzduch se vlní a o smysluplné fotografii nemůže být ani řeči. Netrvá však dlouho a celé hejno vzlétá z hladiny a míří nějak do polí. Naštěstí neletí příliš daleko, takže známe přibližně místo, kam husy usedly. Ještě rychle prohlížíme hladinu rybníka, kde nás zaujmou tři zrzohlávky, ale poté si již vydáváme za husím hejnem. Skutečně jej zakrátko nacházíme na poli nedaleko obce Svatobořice – Mistřín. Netrvá to ani moc dlouho a v hejnu běločelek nacházíme bernešku tmavou. Zde již můžeme pozorovat za podstatně lepších podmínek, takže zkouším pořídit nějakou fotodokumentaci. Ta dopadá hodně bídně, i když pták je na fotografii bezpečně určitelný. Náš pobyt na tomto místě je ještě zpestřen lovícím samcem motáka pilicha. Den se rychle krátí a my bychom se ještě chtěli podívat na rybníky u Mutěnic. Když zde zastavujeme, tak světla již kvapem ubývá. Na hladině pozorujeme několik roháčů, novým druhem pro letošek jsou pro mě strnadi rákosní. Špačci přilétající na svá nocoviště do rákosí jsou neklamným znamením blížícího se večera. Balíme tedy své stativáky a vyrážíme na zpáteční cestu z vydařené birwatcherské výpravy. Napsal Jarda Vaněk

160222 32vid2 berneska tmava Mistrinberneška tmavá na poli u Svatobořic - Mistřína (foto Jiří Rohlena)

Více fotografií z výpravy je na : http://jarda194.rajce.idnes.cz/

Naposledy změněno sobota, 23 červenec 2016 23:25

Přihlášení a registrace nového uživatele

Seznamy

Pro přihlášené se zobrazí možnost zápisů do Vašich seznamů.

Pokud něco hledáte

Jarda Vaněk

Laďa Jasso

Libor Schröpfer

birdfoto birdwatching.cz legendy rockpalace birdwatching.cz holik birdwatching supra b irdwatching soucek birdwatching
birdwatcher biřrdwatching2018 hasilova birdwatching 2018
hok birdwatching jarda vanek logo birdtelemetry birdwatching 2018 vebr foto birdwatching
    ak havlena birdwatching 2018

TOP seznamy - celkem registrováno 95 uživatelů

ČR Life List WP Life List ČR Year List 2024 WP Year List 2024 Poslední přírůstky
305 Jaroslav Vaněk 381 Zdeněk Souček 101 Renata Hasilová 114 Renata Hasilová 14.04.2024 Slavík obecný Renata Hasilová
297 Birdwatching.cz 369 Vláďa Teplý 96 Vratislav Ježek 96 Vratislav Ježek 14.04.2024 Kukačka obecná Renata Hasilová
296 Zdeněk Souček 345 Jaroslav Vaněk 77 Birdwatching.cz 87 Miroslav Horák 14.04.2024 Zvonohlík zahradní Renata Hasilová
288 Jirka Rohlena 333 Birdwatching.cz 69 Miroslav Horák 77 Birdwatching.cz 14.04.2024 Bekasina otavní Renata Hasilová
273 Vláďa Teplý 316 Jirka Rohlena 29 Zdeněk Švajda 29 Zdeněk Švajda 14.04.2024 Rákosník proužkovaný Renata Hasilová
273 Pavel Mezulián 304 Jan Veber 14.04.2024 Cvrčilka zelená Renata Hasilová
272 Michal Staněk 302 Michal Staněk 14.04.2024 Bělořit šedý Miroslav Horák
257 Renata Hasilová 290 Renata Hasilová 13.04.2024 Budníček větší Vratislav Ježek
247 Blancherose 273 Pavel Mezulián 13.04.2024 Pěnice černohlavá Vratislav Ježek
235 Patrik 270 Martin Horyna 13.04.2024 Rehek zahradní Vratislav Ježek
227 Vratislav Ježek 264 Ondřej Beneš 13.04.2024 Strakapoud prostřední Vratislav Ježek
219 Vladimír Toman 248 Blancherose 13.04.2024 Zvonohlík zahradní Vratislav Ježek
217 Martin Horyna 240 Vratislav Ježek 12.04.2024 Pěnice černohlavá Miroslav Horák
206 Ondřej Beneš 235 Patrik 12.04.2024 Bramborníček černohlavý Miroslav Horák
205 Michal Hlaváč 230 Markéta Večeřová 12.04.2024 Linduška lesní Miroslav Horák
202 Markéta Večeřová 219 Vladimír Toman 09.04.2024 Pěnice pokřovní Vratislav Ježek
200 Ilona Jurečková 206 Michal Hlaváč 09.04.2024 Pěnice černohlavá Renata Hasilová
188 Miroslav Horák 200 Ilona Jurečková 07.04.2024 Moták pochop Renata Hasilová
149 Jaromír Žebrák 189 Jiří Šantavý 07.04.2024 Ťuhýk obecný Renata Hasilová
145 Jiří Šantavý 189 Miroslav Horák 07.04.2024 Kvakoš noční Renata Hasilová
140 Lukáš Novotný 149 Jaromír Žebrák 07.04.2024 Krutihlav obecný Renata Hasilová
115 Josef Trojan 148 Martin Sochor 07.04.2024 Dudek chocholatý Renata Hasilová
107 David Kuba 140 Lukáš Novotný 07.04.2024 Jeřáb popelavý Renata Hasilová
90 Radomír Zdarsa 120 Josef Trojan 07.04.2024 Strnad luční Vratislav Ježek
48 Lenka Marianna 108 David Kuba 07.04.2024 Moták pochop Vratislav Ježek
37 Jirka Sochor 90 Radomír Zdarsa 03.04.2024 Strnad luční Miroslav Horák
35 Iveta Doleželová 49 Lenka Marianna 03.04.2024 Brkoslav severní Vratislav Ježek